"Of all the words of mice and men, the saddest are, "It might have been." Kurt Vonnegut

петък, 17 юни 2011 г.

Медийна конкуренция? Хъ хъ хъ...*

Едно време ни учиха колко важна е конкуренцията, как голямото К се грижи нашите (консуматорски) нужди да бъдат задоволявани качествено, как същото това голямо К е двигател на прогреса. Дрън дрън.

Не знам дали все още някой се лъже да гледа телевизия. За негово добро, се надявам да си прави труда да цензурира съдържанието. Защото то не е за ежедневна консумация. Като за начало е много важно да си непрекъснато с дистанционно в ръка, готов да бягаш от рекламите. Добре поне, че са в регламентирани часове и лесно можеш да маневрираш покрай тях. В противен случай рискуваш да закусваш, докато ти пеят веселата песничка на разстройството или хита на превръзките, бабата да ти описва как си залепва здраво ченето, за да не плаши внучето, или просто да те информират, че без ежедневната доза лекарства Х вече си пътник - кратко, точно и ясно.

Но, разбира се, рекламите са просто необходимото зло. Защо обаче и сутрешните блокове се оказват такова? На практика черните хроники са единственото, което се предлага в комбинация със сутрешното черно кафе всяка сутрин. Още от 6:30 "големите ТВ медии" преповтарят едно към едно съдържанието си. Което е или зверски дразнещо с всички празнодумни политически диалози, или тотално параноизиращо с репортажи за катастрофи, изнасилвания, убийства, злоупотреба с власт, нелепо умиращи и т.н. Поредното медийно "добро утро".

След това вече почти всичко е предвидено само за любителите на сериали - "сапунки", криминални и лекарски. Което мен лично продължава да ме отегчава, параноизира или подтиска.

Та къде остана градивната конкуренция? Общо взето, колкото повече учех журналистика, толкова повече се убеждавах, че няма да правя такава. Не и в този вид. И до гуша ми е дошло да ме убеждават, че няма място за друга, защото хората получавали това, което искат.

И понеже лятото вече тропа шумно по вратата - нещо неангажиращо, което никоя медия няма да си позволи да покаже... преди да е показала всички кандидати за кмет на София, залюбили се Златки и футболисти и дебютиращи чалгаджии.

* Хъ хъ хъ - моят виртуален фалшив смях.

13 коментара:

Анонимен каза...

Не знаех, че си завършила журналистика. Е, и аз се прецаках така. Случва се.
Проблемът с българската журналистика е в зрителя обаче. Защото на всеки му е омръзнало от Николета Лозанова, но пак се напъва да я гледа. Телевизиите оперират според рейтинга си. Все пак тя не е елитарна медия, а масова медия. Масовият човек търси на кой да си изкара яда, над кой да се надсмее, с кой да се посмее, на кой да иска да прилича след дългия работен ден, през който едвам е изкарал надница от 15 лв. Тъжно е.
За рекламите - те са ми страст по принцип, разбира се, не тези, които изброи. Важното е кучето ти да "има твърдо аки" (педигри, ако не се лъжа), другото няма значение.

Plamena Markova-Koleva каза...

Интересно ми е кои реклами са ти любими, weasell :)

Прецакала? Не, аз ни най-малко не съжалявам. И не се отказвам от журналистиката. Само от клонираната форма, която се пробутва все още ;)

Plamena Markova-Koleva каза...

Всъщност и аз обичам някои реклами - определено Коледата няма да е същата без празничните реклами на Кока Кола и... онова кафе, което дори не се сещам кое беше :D

Анонимен каза...

Първо, за журналистиката - от този университет излезнах специалист по нищо. Бяха забавни четири години, интересни и весели, но всъщност няма на какво да се опреш. Знанията ги има и в книгите, а опитът на журналиста никой не го оценява. Тя и журналистиката ни е такава, защото всепризнато е схващането, че всеки може да бъде журналист. Повечето хора из медиите нямат никакъв досег с образование в сферата на медиите.
Второ, всякакви реклами обичам. Дори и тъпите. Прави ми кеф да ги гледам. Ако ти е интересно, ей тук са ми събрани постовете с впечатляващите реклами :)
http://weasell.wordpress.com/tag/%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%B0/

Анонимен каза...

Няма ли да се науча да пиша кратки коментари?!?!?!?! (извинявай за спама, но се възмущавам от себе си)

lenival каза...

Ох, мило Плами! Чета това и все едно аз съм го писала. Всеки път, когато реша да си пусна телевизора в България попадам на тези приятно подбрани новини. Ужасно е. От както съм в Испания забелязах, че те почти никога не говорят за убийства, катастрофи, политика, кризи, безпаричие и тем подобни. Имат начика да гледат на нещата положително просто! Не че и тук ги няма тези човешки качества и действия, но те са направили своя избор...

Интересно ми кога ще престане масовият зрител да се "радва" над злободневието и ще стане да направи нещо и да си подобри живота веднъж и завинаги...

:") Поздрави за хъ-хъ-хъ* !

lenival каза...

И аз спам: извинителен за глупавите ми правописни грешки... Простете ми задълбочаващата се неграмотност.

Plamena Markova-Koleva каза...

Weasell, с няй-голямо удоволствие си чета дълги коментари, така че да не ти пука. Обаче как добре ме заинтригува с рекламните ти публикации. Сега им се лепвам да ги чета :)

Лени, време е вече да се прибираш и пак да те ограмотим :D Майтап, разбира се. Иначе изобщо не се съмнявам за испанските медии. Не знам вече преди колко години точно това ми направи впечатление и в немските. И съм напълно убедена, че съдържанието на медиите е изключително важно и ни влияе ежедневно, дори и да си казваме, че не гледаме. Както съм убедена и че тази помия тук не е никак случайна (по желание на зрителите... хъ хъ хъ :D).

Unknown каза...

Написаното от теб, е вярно. Бих добавил, че в родните ‚ТВ-та“ има един характерен недостатък, забелязва се най-силно август месец. Тогава водещите на хороскопите и др. подобни започват да заместват колегите си. В резултат, бозата е пълна. Такива глупости пишат, че и Ванга би им завидяла. За това гледам Дискавъри, няма спам, дават полезни (поне за мен) неща и най важното, показват как човек може да успее.

Анонимен каза...

Емо, ако позволиш да се намеся, защото ми е болна тема, да кажа, че ти по някакъв начин съпоставяш или поне слагаш на едно ниво два съвсем различни типа медия (телевизионна) - национална медия с общополитически и развлекателен профил и канал с документални филми. Такава съпоставка не е много сериозна. Ти явно искаш да избягаш от новинарските телевизии и избираш за алтернатива една наистина качествена програма, но от друг ранг. Дискавъри е по-елитарна, отколкото масова. Точно затова я и предпочиташ. Но я виж някоя баба от Горно Ботево примерно какво ще избере.

Plamena Markova-Koleva каза...

Едно време си имах предпочитани поредици по Дискавъри. В момента обаче колкото пъти го пусна, толкова пъти се ремонтират коли, секат дърва или строят мостове... (друг е въпросът, че виждам в програмата разни други Дискавъри-та, които обаче са само мит за моята кабелна :))

Neizi_ss каза...

Говорите за телевизиите ..., а какво да кажем за вестниците ...и там е същата боза ...

Plamena Markova-Koleva каза...

Neizi, абсолютно си права. Там обаче мога да говоря много повече. Всъщност ти също, нали ;)